Al-Quran merupakan kalam Allah yang diturunkan kepada junjungan besar Rasulullah saw melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. secara beransur-ansur dan disampaikan kepada kita dengan jalan yang mutawatir serta membacanya merupakan suatu ibadah. al-Quran mempunyai kesenian yang unik dari sudut bacaan yang memerlukan seseorang menguasai ilmu tajwid, tarannum, qiraat sab’ie, dan lain-lain lagi demi memantapkan penguasaan bacaan Tartil mengikut bentuk dan kehendak ayat agar mudah difahami, dihayati dan diamalkan dengan sempurna seterusnya dapat melahirkan generasi al-Quran yang cemerlang.
Tuntutan bertarannum dalam sabda Rasul saw : حَسِّنُوا الْقُرْءَانَ بِأَصْوَاتِكُمْ فَأِنَّ الصَّوْتَ الْحَسَنَ يَزِيْدُ الْقُرْءَانَ حَسَنًا Maksudnya: ”Perelokkanlah bacaan al-Quran itu dengan suara-suara kamu, sesungguhnya suara yang elok sahaja boleh menambahkan keelokkan bacaan al-Quran itu”. (Hadith Riwayat Abu Daud)
Bacaan al-Quran yang terbaik adalah bacaan yang menggabungkan keelokan suara, bertajwid dan bertarannum yang mencapai martabat bacaan tartil yang sebenar (Nik Jaafar 1998).
Menurut Nurliana Mohd Shariff (2003), alunan tarannum Al-Quran bukan sekadar tidak sama dengan lagu-lagu nyanyian lain seperti Lagu Penglipur Lara, Syair, Qasidah, Nasyid dan sebagainya bahkan al-Quran juga tidak boleh dilagukan seperti lagu-lagu nyanyian tersebut. Perkara ini telah jelas diterangkan oleh baginda saw dalam sabdanya : إقرؤا القرأن بلحون العرب وأصواتها وإياكم ولحون اهل الفسق وأهل كتابين Bermaksud : “Bacalah al-Quran itu dengan irama (lagu) kearaban dan dengan suara berlahjah arab. Jangan sekali-kali kamu melagukan al-Quran itu dengan gaya lagu ahli fasik dan ahli-ahli kitab (Kristian dan Yahudi).” (Hadis Riwayat Imam Thabrani & Baihaqi).
Al-Quran merupakan
kalam Allah yang diturunkan kepada junjungan besar Rasulullah saw
melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. secara beransur-ansur dan
disampaikan kepada kita dengan jalan yang mutawatir serta membacanya
merupakan suatu ibadah. al-Quran mempunyai kesenian yang unik dari sudut
bacaan yang memerlukan seseorang menguasai ilmu tajwid, tarannum,
qiraat sab’ie, dan lain-lain lagi demi memantapkan penguasaan bacaan
Tartil mengikut bentuk dan kehendak ayat agar mudah difahami, dihayati
dan diamalkan dengan sempurna seterusnya dapat melahirkan generasi
al-Quran yang cemerlang.
Tuntutan bertarannum dalam sabda Rasul saw :
حَسِّنُوا الْقُرْءَانَ بِأَصْوَاتِكُمْ فَأِنَّ الصَّوْتَ الْحَسَنَ
يَزِيْدُ الْقُرْءَانَ حَسَنًا
Maksudnya: ”Perelokkanlah bacaan al-Quran itu dengan suara-suara kamu,
sesungguhnya suara yang elok sahaja boleh menambahkan keelokkan bacaan
al-Quran itu”.
(Hadith Riwayat Abu Daud)
Bacaan al-Quran yang terbaik adalah bacaan yang menggabungkan keelokan
suara, bertajwid dan bertarannum yang mencapai martabat bacaan tartil
yang sebenar (Nik Jaafar 1998). Menurut Nurliana Mohd Shariff (2003),
alunan tarannum Al-Quran bukan sekadar tidak sama dengan lagu-lagu
nyanyian lain seperti Lagu Penglipur Lara, Syair, Qasidah, Nasyid dan
sebagainya bahkan al-Quran juga tidak boleh dilagukan seperti lagu-lagu
nyanyian tersebut. Perkara ini telah jelas diterangkan oleh baginda saw
dalam sabdanya :
إقرؤا القرأن بلحون العرب وأصواتها وإياكم ولحون اهل الفسق وأهل كتابين
Bermaksud : “Bacalah al-Quran itu dengan irama (lagu) kearaban dan
dengan suara berlahjah arab. Jangan sekali-kali kamu melagukan al-Quran
itu dengan gaya lagu ahli fasik dan ahli-ahli kitab (Kristian dan
Yahudi).” (Hadis Riwayat Imam Thabrani & Baihaqi).
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Al-Quran merupakan
kalam Allah yang diturunkan kepada junjungan besar Rasulullah saw
melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. secara beransur-ansur dan
disampaikan kepada kita dengan jalan yang mutawatir serta membacanya
merupakan suatu ibadah. al-Quran mempunyai kesenian yang unik dari sudut
bacaan yang memerlukan seseorang menguasai ilmu tajwid, tarannum,
qiraat sab’ie, dan lain-lain lagi demi memantapkan penguasaan bacaan
Tartil mengikut bentuk dan kehendak ayat agar mudah difahami, dihayati
dan diamalkan dengan sempurna seterusnya dapat melahirkan generasi
al-Quran yang cemerlang.
Tuntutan bertarannum dalam sabda Rasul saw :
حَسِّنُوا الْقُرْءَانَ بِأَصْوَاتِكُمْ فَأِنَّ الصَّوْتَ الْحَسَنَ
يَزِيْدُ الْقُرْءَانَ حَسَنًا
Maksudnya: ”Perelokkanlah bacaan al-Quran itu dengan suara-suara kamu,
sesungguhnya suara yang elok sahaja boleh menambahkan keelokkan bacaan
al-Quran itu”.
(Hadith Riwayat Abu Daud)
Bacaan al-Quran yang terbaik adalah bacaan yang menggabungkan keelokan
suara, bertajwid dan bertarannum yang mencapai martabat bacaan tartil
yang sebenar (Nik Jaafar 1998). Menurut Nurliana Mohd Shariff (2003),
alunan tarannum Al-Quran bukan sekadar tidak sama dengan lagu-lagu
nyanyian lain seperti Lagu Penglipur Lara, Syair, Qasidah, Nasyid dan
sebagainya bahkan al-Quran juga tidak boleh dilagukan seperti lagu-lagu
nyanyian tersebut. Perkara ini telah jelas diterangkan oleh baginda saw
dalam sabdanya :
إقرؤا القرأن بلحون العرب وأصواتها وإياكم ولحون اهل الفسق وأهل كتابين
Bermaksud : “Bacalah al-Quran itu dengan irama (lagu) kearaban dan
dengan suara berlahjah arab. Jangan sekali-kali kamu melagukan al-Quran
itu dengan gaya lagu ahli fasik dan ahli-ahli kitab (Kristian dan
Yahudi).” (Hadis Riwayat Imam Thabrani & Baihaqi).
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
No comments:
Post a Comment